برگزاری روز دوم سمپوزیوم بین المللی فلورا ایرانیکا برگزاری روز دوم سمپوزیوم بین المللی فلورا ایرانیکا

 | تاریخ ارسال: 1401/2/23 | 
روز دوم سمپوزیوم بین المللی فلورا ایرانیکا ‌با همکاری سفارت اتریش، المان و‌سوییس در ۲۳  اردیبهشت در محل دانشگاه خوارزمی تهران برگزار شد. این برنامه به مناسبت سال جهانی علوم پایه (۲۰۲۲) و یادواره تئودور کوچی گیاه شناس اتریشی برگزاری می شود که حدود ۱۹۰ سال پیش جهت جمع آوری گیاهان خاص به ایران نیز آمده بود.
نخستین سخنرانی در روز دوم سمپوزیوم بین المللی فلورا ایرانی ها توسط دکتر حمید موذنی، مهندس محمدرضا جوهرچی و دکتر فرشید معماریانی از دانشگاه فردوسی مشهد با عنوان مروری بر مطالعات مردم - گیاه شناسی و گیاهان دارویی در استان خراسان و نقش هرباریوم دانشگاه فردوسی مشهد ایراد شد.  در این سخنرانی بر اهمیت جمع آوری مجموعه های فراگیر از گیاهان مناطقی با تنوع زیستی بالا مانند خراسان و کارکرد چنین مجموعه هایی در حفاظت موثر از گونه های در معرض خطر و همچنین حفظ میراث معنوی مانند کاربرد داروی خوراکی و فرهنگی گیاهان ایران تاکید شد.
دومین سخنران از سوی محمدرضا نائیج از  سازمان مردم - نهاد گروه سبز مازندران با عنوان نقش سازمانهای مردم نهاد در مسائل محیط زیستی در مازندران ایران ایراد شد. در این سخنرانی بر اهمیت هماهنگی بین گروه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، دولتی و نهادهای مذهبی و علمی، نقش سازمان های مردم نهاد در فرهنگ سازی با کمک گیری از نخبگان فرهنگی و ورزشی همراه با حمایت های روابط موثر بین المللی برای ایجاد همگرایی لازم برای حفاظت موثر از محیط زیست کشور و به ویژه استانهای شمالی ایران تاکید شد.
سخنران سوم ارنست ویتک از موزه تاریخ طبیعی وین با عنوان "داستان فلورا ایرانیکا، کوشش های یک مرد همراه با همکاری و تبادل آزاد نمونه"، ایراد گردید. در این سخنرانی بر کوشش های کارل هاینز رشینگر در تدوین فلور ایرانیکا، نقش پررنگ حمایت های خانوادگی، ارتباط با متخصصانی از هرباریوم های مختلف در کشور های مختلف و سفرهای میدانی گیاهشناسی به کشورهایی مانند ایران، عراق، افغانستان و ترکیه و اهمیت تبادل آزاد نمونه، دانش فنی، دانشجو و متخصص بین سازمان ها و نهادهای علمی در تکمیل پروژه های بزرگی مانند فلورا ایرانیکا اشاره گردید.
سخنران چهارم نیز پروفسور فرحان جلیس احمد از دانشگاه همدرد هندوستان با عنوان نقش نانوتکنولوژی در تولید محصولات دارویی ایراد گردید. در این سخنرانی به اهمیت نانو تکنولوژی در صنعت روبه رشد گیاهان دارویی و نقش آن در تولید داروهای موثرتر و با کارایی بیشتر از نظر اقتصادی و پزشکی اشاره شد و نمونه‌های موفقی از کاربرد زیست فناوری در تولید محصولات بهداشتی سلامتی و دارویی ارائه گردید.
در ادامه برنامه شرکت کنندگان به بازدید از بخش هرباریوم داشکده زیست دانشگاه خوارزمی و همچنین بخش هایی از موزه دانشگاه خوارزمی از جمله اتاق خطابه پرداختند.
شرکت کنندگان همچنین عصر امروز از باغ گیاه شناسی ایران دیدن می کنند. گزارش این دیدار متعاقبا اعلام می گردد.
 



CAPTCHA

دفعات مشاهده: 1596 بار   |   دفعات چاپ: 145 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر